Fra sted til sted Livet i Åmosen Mad i mosen Moseboliger Naturens ressourcer
Skjul billede

Fra sted til sted

I tørvegravningstiden var mange forskellige transportmidler i brug i Åmosen. Tørven skulle transporteres fra mosen videre ud i landet, og en stor del skulle fragtes ind til København. Tørvegraverne skulle også transporteres til og fra arbejde. En del havde mange kilometer frem og tilbage på arbejde hver dag. Både tog, lastbiler, cykler og hestevogne blev brugt i Åmosen, når mennesker og tørv skulle flyttes fra et sted til et andet.

Jernbaner, lastbiler og hestevogne

Der blev i løbet af tørvegravningstiden lagt mange kilometer jernbaneskinner ud i Åmosen, så tørvene kunne blive transporteret fra mosen videre ind mod København på en effektiv og hurtig måde. Det foregik som regel med håndkraft, når tørven skulle læsses fra hestevogne eller lastbiler over på toget. Ofte blev tørvene læsset om op til 5 gange, før de nåede deres bestemmelsessted. Bodal, som var det område, Carlsbergs tørvearbejdere gravede i, var det største tørvebrug i Åmosen. Under 2. Verdenskrig blev der hver dag sendt over 70 togvogne med tørv afsted fra Bodal mod hovedstaden.

På cykel til København

Cykler var et praktisk og billigt transportmiddel, når tørvearbejderne skulle bevæge sig rundt i Åmosen. Under 2. Verdenskrig var det svært at skaffe gummi til cykeldæk. Mange cykler havde derfor ingen dæk, eller "faste dæk" uden slanger, som var hårde at køre på. Men cyklen var alligevel et transportmiddel, man kunne køre langt på. F.eks. cyklede tørvegraveren Bent Frederiksen som 15-årig ind til København en weekend for at besøge sin familie. Det var en tur på 72 kilometer hver vej!